De televisiemarkt begint sterk te lijken op die van de pc’s. Je hebt hem nog
niet gekocht of hij is alweer verouderd. Groter, dunner, energiezuiniger en
scherper beeld. Bovendien keldert de prijs razendsnel, soms met tientallen
procenten per maand.

Tussen de tv-merken woedt een felle prijzenoorlog. Fabrikanten proberen
hun kosten naar beneden te brengen door schaalvergroting en samenwerking. Ze
nemen genoegen met lagere marges. Alles om de concurrentie voor te blijven.
Ook aan design van de tv wordt de laatste jaren veel aandacht besteed.

Maar de meest zichtbare manier om onderscheidend vermogen op te bouwen, is
technologie. Dat bleek wel weer op IFA, de jaarlijkse elektronicabeurs in
Berlijn. Vooral de opvolger van lcd, de dominante techniek in platte tv’s,
trok de aandacht. Dit OLED, waarbij het beeld wordt geleverd door minuscule
lampjes. OLED levert nog scherper en contrastrijker beeld, met veel minder
energieverbruik. Met een dikte van slechts enkele millimeters is hij ook nog
veel dunner dan de lcd.

Een andere vooruitgang zit hem in het aantal keer dat het beeld per seconde
ververst wordt, de hoeveelheid Hertz. Hoe meer Hertz, des te minder flikkert
het beeld. Waren de eerste platte schermen nog uitgerust met slechts 50
Hertz. Nu is 100 de standaard en 200 Hertz al mogelijk.

Sony wil nog voor het einde van dit jaar zowel een OLED-scherm als een
200 Hertz-televisie op de Europese markt brengen. Marktleider Samsung
besluit echter nog even te wachten. Een oled-scherm van 31 inch en een 200
Hertz televisie van het Koreaanse bedrijf staan gewoon op de IFA. Maar de
consument moet wop beiden wachten.

In het geval van OLED is dat wel te verklaren. De technologie is nog vrij
experimenteel. Dat maakt massaproductie duur. Dat bewijst Sony. Hun 11 inch
beeldschermpje kost tegen de 2000 euro. “Pas in 2012 verwacht ik de eerste
oled-tv van Samsung op de markt”, zegt een medewerker van Samsung.

Ook Samsungs 200 Hertz televisie is er al. En is klaar voor massaproductie.
Toch wacht Samsung in ieder geval tot maart 2009. Sony bedient de consument
met vrijwel hetzelfde apparaat al in december.

Samsung volgt de strategie van de marktleider. Risico’s zijn niet
nodig, want het huidige portfolio doet het prima. Door overhaast nieuwe
technologieën te introduceren verkort het alleen maar de levensduur van de
huidige producten. Deze dalen onmiddellijk in prijs als ze technologisch
worden voorbijgestreefd.

Sony zit in een andere positie. Zij verloren de afgelopen jaren marktaandeel
aan de Zuid-Koreanen. Niet alleen Samsung, maar ook LG snoept kopers af.
Voor hen is het verkopen van de nieuwste technologie een manier om te laten
zien dat ze verder zijn dan de concurrentie. Dat daarbij het oude portfolio
minder waard wordt, nemen ze op de koop toe.

En als Sony met de nieuwe televisies succes heeft, zullen de anderen snel
volgen. Ook Samsung. Juist daarom laat de Zuid-Koreaanse firma openlijk zien
dat ze niet achterlopen. ‘We kunnen het wel maken, maar we verkopen het nog
niet’, is de boodschap richting zowel klanten als de andere fabrikanten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl